سوره بقره با صدای عبدالله خیاط

  • جهت دانلود فایل مورد نظر بر روی جعبه سبز رنگ کلیک کنید
  • در صفحه جدید بعد از 5 ثانیه بر روی دکمه "مشاهده لینک دانلود فایل" کلیک کنید
  • جهت گوش دادن آنلاین به فایل مورد نظر جعبه قرمز رنگ را پلی فرمائید.
  • در صورت خراب بودن لینک دانلود و یا پخش آنلاین لطفا مورد را گزارش دهید

جعبه دانلود

تعداد بازدید: 622

توضیحات سوره بقره از کتاب و تفسیر انوار القرآن

 

مدنی‌ است،‌ و دارای 286 آیه‌ است‌.

 

وجه‌ تسمیه‌ آن: این‌ سوره‌ به‌ سبب‌ در برداشتن‌ داستان‌ «بقره‌»، یعنی‌ گاوی‌كه‌ خداوند متعال‌ بنی‌ اسرائیل‌ را به‌ ذبح‌ آن‌ مأمور گردانید، «بقره‌» نامیده‌ شد. به‌ قولی‌: این‌ سوره‌ اولین ‌سوره‌ای‌ است‌ كه‌ در مدینه‌ نازل‌ گردید.

 

فضیلت‌ آن: در باره‌ فضیلت‌ آن‌ احادیث‌ بسیاری‌ روایت‌ شده‌ است. از آن‌جمله‌؛ مسلم‌، ترمذی‌ و احمد از نواس‌ بن‌ سمعان‌ رضی الله عنه روایت‌ كرده‌اند كه‌رسول‌ خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند: «یؤتی‌ بالقرآن‌ وأهله‌ الذین‌ كانوا یعملون‌ به‌ فی‌ الدنیا، تقدمهم‌ سوره‌ البقرة‌ وآل‌ عمران‌: در روز قیامت، قرآن‌ و اهل‌ آن‌ كه‌ در دنیا به‌آن‌ عمل‌ می‌كردند، آورده‌ می‌شوند، درحالی‌كه‌ در پیشاپیش‌ آنها سوره‌ بقره‌ وآل‌ عمران‌ قرار دارند». همچنین‌ در حدیث‌ شریف‌ دیگری‌ به‌ روایت‌ ابی‌امامه‌ رضی الله عنه آمده‌ است‌ كه‌ رسول‌ خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند: «اقرأوا القرآن‌ فإنه‌ شافع‌ لأهله‌ یوم‌ القیامة‌، اقرأوا الزهراوین‌ فإنهما یأتیان‌ یوم‌ القیامة‌ كأنهما غمامتان‌ أو غیابتان، أو كأنهما فرقان‌ من‌ طیر صواف‌ یحاجان‌ عن‌ أهلهما یوم‌ القیامة، ثم‌ قال: اقرءوا البقرة، فإن‌ أخذها بركة وتركها حسرة، ولا تستطیعها البطلة‌: قرآن‌ را بخوانید زیرا قرآن‌ شفاعت‌كننده‌ اهل‌خویش‌ در روز قیامت‌ است‌. زهراوین‌ (بقره‌ و آل‌ عمران) را نیز بخوانید زیرا آن‌دو در روز قیامت‌ می‌آیند؛ گویی‌ دو پاره‌ ابر سفید و نورانی، یا دو چتر، یا دودسته‌ از پرندگان‌ بال‌گشاده‌اند، آن‌گاه‌ از اهل‌ خود در روز قیامت‌ محاجه‌ (پشتیبانی‌و دفاع) می‌كنند و بر آنها سایه‌ می‌افگنند. سپس‌ فرمودند: بقره‌ را بخوانید زیراخواندن‌ آن‌ بركت‌ و ترك‌ آن‌ حسرت‌ است‌ و ساحران‌ نمی‌توانند بر خواننده‌ آن‌تسلط و سیطره‌ و نفوذ یابند – یا ساحران‌ نمی‌توانند آن‌ را حفظ كنند». همچنین‌ درحدیث‌ شریف‌ به‌ روایت‌ ابی‌هریره‌ رضی الله عنه آمده‌ است‌ كه‌ رسول‌ خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند: «لاتجعلوا بیوتكم‌ قبورا فان‌ البیت‌ الذی‌ تقرأ فیه‌ سوره‌ البقره‌ لایدخله‌ الشیطان‌: خانه‌هایتان‌ را گورستان‌ نگردانید زیرا شیطان‌ به‌ خانه‌ای‌ كه‌ در آن‌ سوره‌ بقره‌ خوانده‌ شود، وارد نمی‌شود». در حدیث‌ شریف‌ دیگری‌ از سهل‌بن‌ سعد رضی الله عنه روایت‌شده‌ است‌ كه‌ رسول‌ خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند: «ان‌ لكل‌ شی‌ء سناما، و ان‌ سنام‌ القرآن‌ البقره‌، و ان‌ من‌ قرأها فی‌ بیته‌ لیله‌ لم‌ یدخلها الشیطان‌ ثلاث‌ لیال‌: همانا برای‌ هرچیز اوجگاهی‌ است‌ و قطعا اوجگاه‌ و قله‌ قرآن، سوره‌ بقره‌ است، بدانید كه‌ هر كس‌ شبانگاه‌ آن‌ را در خانه‌اش‌ تلاوت‌ كند، شیطان‌ سه‌ شب‌ به‌ آن‌ خانه‌ وارد نمی‌شود».

 

سوره‌ بقره‌ طولانی‌ ترین‌ سوره‌ قرآن‌ كریم‌ است‌ و همانند سایر سوره‌های‌ مدنی ‌به‌ بنای‌ ساختار زندگی‌ منظم‌ مسلمانان‌ در جامعه‌ مدنی‌ و تبیین‌ ابعاد آن‌ توجه‌ وعنایت‌ دارد، جامعه‌ای‌ كه‌ در آن‌ دین‌ و دولت‌ با هم‌ بوده‌ و از یك‌دیگر جدانیستند زیرا این‌ دو در نظام‌ اسلامی‌ همچون‌ جسم‌ و روح‌ لازم‌ و ملزوم‌ یك‌دیگر می‌باشند. لذا بنیاد برنامه‌های‌ شریعت‌ اسلامی‌ در مدینه‌، بر نهادینه‌ ساختن‌ عقیده ‌اسلامی‌ و بر پا داشتن‌ كاخ‌ عمل‌ صالح‌ كه‌ ترجمان‌ این‌ ایمان‌ و عقیده‌ است‌ استوار می‌باشد.

توضیحات سوره

بیوگرافی و زندگینامه شیخ عبدالله خیاط

ایشان ابوعبدالرحمن عبدالله بن عبدالغنی بن محمد بن عبدالغنی خیاط می باشند، که نسبش به قبیله بنی قضاعة می رسد که برخی از فروع آن از سرزمین حجاز هجرت نموده و در شام سکنی گزیدند، سپس اجدادش در قرن دوازدهم هجری به حجاز بازگشتند.

ولادت شیخ عبدالله خیاط :

شیخ عبدالله خیاط در 29 ماه شوال سال 1326 هـ ق در مکه مکرمه دیده به جهان گشود و در خانواده ای دیندار رشد نمود، پدر بزرگوارشان انسان خردمندی بود که اهتمام بسیاری به فقه حنفی، تفسیر و حدیث می داد.

کسب دانش شیخ عبدالله خیاط :

تحصیلات ابتدایی خود را در مدرسه خیاط در مکه مکرمه گذراند، و در زمان حکومت بنی هاشم بر حجاز موفق شد دوره دبیرستان را در مدرسه راقیه به پایان رساند.
ایشان از علمای مسجدالحرام دانش آموخته و در مدرسه فخریه موفق به حفظ کامل قرآن کریم شدند.
پس از آن وارد مرکز علمی سعوی شده و در سال 1360 هـ ق تحصیلات خود را به پایان رساندند.

استاتید شیخ عبدالله خیاط :

شیخ عبدالله بن حسن آل الشیخ رئیس قضاة سرزمین حجاز (ده سال همراه و ملازم ایشان بود).
شیخ عبدالظاهر محمد أبو السمح إمام وخطیب مسجد الحرام و مدرس در آن.
شیخ محمد عبدالرزاق حمزة إمام وخطیب مسجد النبوی و مدرس در آن.
شیخ أبو بكر خوقیر مدرس در مسجد الحرام.
شیخ عبید الله السندی مدرس در مسجد الحرام.
شیخ سلیمان الحمدان مدرس در مسجد الحرام
شیخ محمد حامد الفقی مدرس در مسجد الحرام
شیخ المحدث مظهر حسین مدرس در مسجد الحرام
شیخ إبراهیم الشوری مدیر مرکز علمی عربستان سعودی
شیخ محمد عثمان الشاوی مدرس در مسجد الحرام و مرکز علمی عربستان سعودی
شیخ محمد بن علی البیز مدرس مرکز علمی عربستان سعودی.
شیخ بهجت البیطار مدرس فی مرکز علمی عربستان سعودی.
شیخ تقی الدین الهلالی مدرس در مسجد الحرام و مرکز علمی عربستان سعودی
شیخ حسن عرب مدرس مدرسه ی الفخریة.
شیخ محمد إسحاق القاری مدیر مدرسه ی الفخریة و مدرس در آن.

مهمترین فعالیتها و مسئولیتهای شیخ عبدالله خیاط :

طی حکمای در سال 1346 هـ ق ایشان بعنوان امام مسجدالحرام تعیین شدند که شیخ عبدالظاهر ابوالسمح را در نماز تراویح یاری می داد، اما نماز قیام را خود به تنهایی می خواند.
در هجده محرم سال 1347 هـ ق طی حکمی وی بعنوان عضو هیئت امر به معروف و نهی از منکر تعیین شدند.
براساس حکم مدیر معارف در دوازدهم صفر سال 1352 هـ ق ایشان بعنوان مدرس در مدرسه فیصلیه در مکه مکرمه تعیین شدند.
ملک عبدالعزیز بنیانگذار حکومت عربستان سعودی او را برگزید تا مربی فرزندانش باشد، لهذا طی حکمی او را بعنوان مدیر مدرسه امراء انتخاب نمود و تا زمان وفات ملک عبدالعزیز در سال 1373 هـ ق در این مهم مشغول فعالیت بود.
در هفت ربیع الثانی به حجاز منتقل شده و بعنوان مشاور آموزش مشغول خدمت شد.
در سال 1375 هـ ق مدیریت دانشکده شریعت مکه به ایشان واگذار شد و تا سال 1377 هـ ق در این مهم فعالیت می کرد.
در سال 1376 هـ ق مسئولیت نظارت آموزشی به ایشان واگذار شد.
در سال 1373 هـ ق طی حکمی ایشان بعنوان امام وخطیب مسجدالحرام منصوب شدندو تا سال 1404 هـ ق به این مهم مشغول بود تا اینکه پس از آن از پادشاه درخواست نمود تا به علت مشکلات بیماری با استعفای وی موافت کند.
طی حکمی ایشان بعنوان رئیس دانشگاه اسلامی مدینه منوره انتخاب شدند که وی را شیخ محمد بن ابراهیم آل الشیخ مفتی اعظم عربستان سعودی برگزیده بودن، امام ایشان بعلت مشکلات بیماری از پذیرفتن این منصب امتناع ورزیدند.
در بیست و هفت ذوالقعده بر اساس حکم وزارت معارف وی بعنوان عضو اداری دانشکده های شریعت و تربیت برگزیده شدند.
نیز بعنوان رئیس مجلس اداره ی دارالحدیث مکه و عضو کمیته فرهنگی رابطة العالم الاسلامی تعیین شدند.
در بیست و هفت جمادی الاولی سال 1364 هـ ق بعنوان عضو کمیته بررسی چگونگی تحصیلات عالی در عربستان تعیین شدند.
بر اساس حکم وزارت معارف در سیزدهم شوال سال 1384 هـ ق بعنوان نماینده وزارت معارف در کنفرانس های رابطة العالم الاسلامی تعیین شدند.
طی حکمی در هشتم رجب سال 1391 هـ ق وی بعنوان عضو هیئت کبار علما منصوب شدند.
در سال 1393 هـ ق به عضویت مجمع فقه اسلامی که تابع رابطة العالم الاسلامی می باشد در آمدند.
طی حکمی در هجدهم جمادی الآخر سال 1391 هـ ق از فعالیتهی دولتی بازنشسته شدند.

تالیفات شیخ عبدالله خیاط :

1.التفسیر المیسّر (ثلاثة أجزاء).
2.الخطب فی المسجد الحرام (ستة أجزاء).
3.دلیل المسلم فی الاعتقاد، على ضوء الكتاب والسنة.
4.اعتقاد السلف.
5.ما یجب أن یعرفه المسلم عن دینه.
6.حِكم وأحكام من السیرة النبویة.
7.تأملات فی دروب الحق و الباطل.
8.صحائف مطویة.
9.لمحات من الماضی.
10.الفضائل الثلاث.
11.الرواد الثلاث.
12.على درب الخیر.
13.الربا فی ضوء الكتاب والسنة.
14.الحدود فی الإسلام على ضوء الكتاب والسنة.
15.تحفة المسافر ( أحكام الصلاة و الصیام و الإحرام فی الطائرة).
16.البراءة من المشركین.
17.قصة الإیمان.
18.شخصیات إسلامیة.
19.المصدر الثانی للتشریع الإسلامی.
20.عندما ینعكس الوضع.
21.قال لی محدثی.
22.التربیة الاجتماعیة فی الإسلام.
23.الخلیفة الموهوب.
24.مبادىء السیرة النبویة.
25.دروس من التربیة الإسلامیة.
26.حركة الإصلاح الدینی فی القرن الثانی عشر.
شیخ عبدالله خیاط علاوه بر موارد مذکور، مشارکت های گسترده ای در رسانه های جمعی داشت.

وفات شیخ عبدالله خیاط :

وی صبح روز یکشنبه هفتم ماه شعبان 1415 هـ ق پس از عمری تلاش در راستای دعوت و خدمت به مسلمین دار فانی را وداع گفتند، که جمعیتی بسیار انبوه در تشییع جنازه ی وی به هم رساندند که پیشگام همه آنها امراء و علماء و وزراء متفکرین و فرهنگیان بودند.

عبدالله خیاط

بیوگرافی