سوره فلق با صدای عبدالله خیاط

  • جهت دانلود فایل مورد نظر بر روی جعبه سبز رنگ کلیک کنید
  • در صفحه جدید بعد از 5 ثانیه بر روی دکمه "مشاهده لینک دانلود فایل" کلیک کنید
  • جهت گوش دادن آنلاین به فایل مورد نظر جعبه قرمز رنگ را پلی فرمائید.
  • در صورت خراب بودن لینک دانلود و یا پخش آنلاین لطفا مورد را گزارش دهید

جعبه دانلود

سوره فلق عبدالله خیاط

تعداد بازدید: 165

توضیحات سوره فلق از کتاب و تفسیر انوارالقرآن

 

سوره‌ فلق مکی‌ است‌ و داراي‌ 5 آيه‌ است‌.

 

به‌ قول‌ حسن‌، عطاء، عكرمه‌ و جابر، اين‌ سوره‌ و سوره‌ «ناس‌» مكي‌ است‌ و رأي‌ اكثر علما نيز همين‌ است‌. اما در روايتي‌ از ابن‌عباس‌، قتاده‌ و جمعي‌ ديگر نقل‌ شده‌ است‌ كه: اين‌ سوره‌ مدني‌ است‌. ابن‌كثير نيز بر همين‌ نظر است‌ و برخي‌گفته‌ اند: صحيح‌ نيز همين‌ است‌.

 

وجه‌ تسميه:

 

اين‌ سوره‌ بدان‌ جهت‌ «فلق‌» نام‌ گرفت‌ كه‌ با اين‌ فرموده‌ حق‌ تعالي: قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ ‏ آغاز شده‌ است‌.

 

فضيلت‌ معوذتين:

 

در حديث‌ شريف‌ به‌ روايت‌ ترمذي‌ و بيهقي‌ از ابي‌سعيد خدري‌ رضی الله عنه آمده ‌است‌ كه‌ فرمود: «رسول‌ خدا‌‌ صلّی الله علیه و آله و سلّم از زخم‌ چشم‌ جن‌ و انس‌ به‌خداوند جلّ جلاله پناه‌ مي‌بردند اما بعد از آن‌كه‌ معوذتين‌ نازل‌ شد، فقط اين‌ دو سوره‌ را مي‌خواندند و دعاهاي‌ ديگر در اين‌ مورد را ترك‌ كردند». مالك‌ در مؤطا از عايشه‌ رضي‌الله عنها روايت‌ كرده‌ است‌ كه‌ فرمود: «چون‌ رسول‌ خدا‌‌ صلّی الله علیه و آله و سلّم از بيماري‌اي‌ ناراحت‌ مي‌بودند، معوذتين‌ را مي‌خواندند و بر خود مي‌دميدند و اين‌كار را سه‌ بار تكرار مي‌كردند و چون‌ درد ايشان‌ شدت‌ مي‌گرفت‌، من‌ بر ايشان ‌معوذتين‌ را مي‌خواندم‌ و رسول‌ خدا‌‌ صلّی الله علیه و آله و سلّم به‌ اميد دريافت‌ بركت‌ اين‌ دو سوره‌، دست‌ خود را بر تن‌ خويش‌ مي‌كشيدند». يعني: آن‌ را بر خود مي‌دميدند. همچنين ‌در حديث‌ شريف‌ به‌ روايت‌ عقبه‌بن‌عامر رضی الله عنه آمده‌ است‌ كه‌ فرمود: «رسول‌ خدا‌‌ صلّی الله علیه و آله و سلّم به‌ من‌ دستور دادند تا معوذات‌ را به‌ دنبال‌ هر نمازي‌ بخوانم‌». همچنين‌ در روايت ‌ديگري‌ از وي‌ آمده ‌است‌ كه‌ گفت: «… رسول‌ خدا‌‌ صلّی الله علیه و آله و سلّم به‌ من‌ فرمودند: هرگاه‌ كه ‌مي‌خوابيدي‌ و هرگاه‌ كه‌ از خواب‌ برمي‌خاستي‌، معوذتين‌ را بخوان‌». ابن‌كثير در اين‌ معني‌ احاديث‌ بسياري‌ را نقل‌ نموده‌ و آن‌گاه‌ مي‌گويد: «در روايت‌ اين‌ حديث ‌از عقبه‌، طرق‌ بسياري‌ وجود دارد كه‌ در حد تواتر است‌ بنابراين‌، اين‌ حديث‌ در نزد بسياري‌ از محققان‌ مفيد قطعيت‌ مي‌باشد». نيز در حديث‌ شريف‌ وارده‌ از طريق ‌صدي‌ بن‌ عجلان‌ آمده ‌است‌ كه‌ رسول‌ خدا‌‌ صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند: «آيا به‌ تو سه‌ سوره‌ را تعليم‌ ندهم‌ كه‌ در تورات‌، انجيل‌، زبور و فرقان‌ مانند آنها نازل‌ نشده ‌است‌، اين‌ سه‌سوره: قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ، قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ ‏و قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ است‌».

 

سبب‌ نزول‌ معوذتين:

 

در بخاري‌ و مسلم‌ از عايشه‌ رضي‌الله عنها روايت‌ شده‌ است ‌كه‌ فرمود: لبيدبن‌اعصم‌ رسول‌ خدا‌‌ صلّی الله علیه و آله و سلّم را جادو كرد بدين‌ نحو كه‌ غلاف‌ شكوفه‌ خرمايي‌ را گرفته‌ و موهايي‌ را كه‌ در هنگام‌ شانه ‌زدن‌ از سر آن‌ حضرت‌ صلّی الله علیه و آله و سلّم فروريخته‌ بود و دندانهاي‌ شانه‌ ايشان‌ و نخي‌ را كه‌ در آن‌ يازده‌ گره‌ زده‌ شده‌ بود و گره‌ها با سوزن‌ محكم‌ ساخته‌ شده‌ بود، در آن‌ غلاف‌ خرما قرار داد و در آن‌ دميد. در اين‌ زمان‌ بود كه‌ معوذتين‌ بر رسول‌ خدا‌‌ صلّی الله علیه و آله و سلّم نازل‌ شد پس‌ ايشان‌ به‌ خواندن‌ آنها آغاز نمودند و چنان‌ بود كه‌ هر آيه‌اي‌ را مي‌خواندند، يك‌ گره‌ از آن‌ گره‌ها باز مي‌شد و در عين‌ حال‌، ايشان‌ در خود سبكي‌اي‌ مي‌يافتند تا اين‌كه‌ گره‌ آخر باز شد. آن‌گاه‌ رسول‌ خدا‌‌ صلّی الله علیه و آله و سلّم چنان‌ از جا برخاستند كه‌ گويي‌ از بند رها شده‌اند. جبرئيل‌علیه السلام نيز در اين‌ برهه‌ بر آن‌ حضرت‌ صلّی الله علیه و آله و سلّم دم‌ و دعا مي‌خواند و مي‌گفت: «باسم‌ الله‌ أرقيك‌، من‌ كل‌ شي‌ء يؤذيك‌، من‌ شر حاسد و عين‌ و الله‌ يشفيك‌: به‌نام‌ خدا تو را دم‌ و دعا مي‌كنم‌ از هر چيزي‌ كه‌ آزارت‌ مي‌دهد، از شر هر حاسدي‌ و ازشر زخم‌ چشم‌ و الله تو را شفا مي‌دهد». چنان‌كه‌ از روايات‌ بر مي‌آيد، اثر سحر بر رسول‌ خدا‌‌ صلّی الله علیه و آله و سلّم فقط سر درد خفيفي‌ بود و اين‌ است‌ همان‌ معني‌ تخيل‌ كه‌ در يكي‌ از احاديث‌ آمده ‌است‌. گفتني‌ است‌ كه‌ گاهي‌ در بيداري‌ نيز مانند خواب‌ تخيل ‌روي‌ مي‌دهد بنابراين‌، مسلم‌ است‌ كه‌ سحر بر ملكات‌ و توانمنديهاي‌ عقلي‌ آن‌ حضرت‌ صلّی الله علیه و آله و سلّم مطلقا هيچ‌ تأثيري‌ نگذاشت‌ همان‌ طوري‌ كه‌ سحر لبيدبن‌اعصم‌ در اموري‌ كه‌ به‌ وحي‌ و رسالت‌ مربوط مي‌شد، نيز هيچ‌ تأثيري‌ نداشت‌ زيرا حق‌ تعالي ‌آن‌ حضرت‌ صلّی الله علیه و آله و سلّم را از هرگونه‌ نقصي‌ از اين‌ گونه‌، يا از هر گونه‌ آشفته‌گي‌ فكري‌، يا اضطراب‌ عصبي‌اي‌ معصوم‌ و محفوظ داشته‌ است‌ چنان‌ كه‌ مي‌فرمايد: وَاللّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ : (خدا از آسيب‌ مردم‌ تو را در پناه‌ خود محفوظ مي‌دارد) «مائده‌/ 67».

 

 

فلق

توضیحات سوره

بیوگرافی و زندگینامه شیخ عبدالله خیاط

ایشان ابوعبدالرحمن عبدالله بن عبدالغنی بن محمد بن عبدالغنی خیاط می باشند، که نسبش به قبیله بنی قضاعة می رسد که برخی از فروع آن از سرزمین حجاز هجرت نموده و در شام سکنی گزیدند، سپس اجدادش در قرن دوازدهم هجری به حجاز بازگشتند.

ولادت شیخ عبدالله خیاط :

شیخ عبدالله خیاط در 29 ماه شوال سال 1326 هـ ق در مکه مکرمه دیده به جهان گشود و در خانواده ای دیندار رشد نمود، پدر بزرگوارشان انسان خردمندی بود که اهتمام بسیاری به فقه حنفی، تفسیر و حدیث می داد.

کسب دانش شیخ عبدالله خیاط :

تحصیلات ابتدایی خود را در مدرسه خیاط در مکه مکرمه گذراند، و در زمان حکومت بنی هاشم بر حجاز موفق شد دوره دبیرستان را در مدرسه راقیه به پایان رساند.
ایشان از علمای مسجدالحرام دانش آموخته و در مدرسه فخریه موفق به حفظ کامل قرآن کریم شدند.
پس از آن وارد مرکز علمی سعوی شده و در سال 1360 هـ ق تحصیلات خود را به پایان رساندند.

استاتید شیخ عبدالله خیاط :

شیخ عبدالله بن حسن آل الشیخ رئیس قضاة سرزمین حجاز (ده سال همراه و ملازم ایشان بود).
شیخ عبدالظاهر محمد أبو السمح إمام وخطیب مسجد الحرام و مدرس در آن.
شیخ محمد عبدالرزاق حمزة إمام وخطیب مسجد النبوی و مدرس در آن.
شیخ أبو بكر خوقیر مدرس در مسجد الحرام.
شیخ عبید الله السندی مدرس در مسجد الحرام.
شیخ سلیمان الحمدان مدرس در مسجد الحرام
شیخ محمد حامد الفقی مدرس در مسجد الحرام
شیخ المحدث مظهر حسین مدرس در مسجد الحرام
شیخ إبراهیم الشوری مدیر مرکز علمی عربستان سعودی
شیخ محمد عثمان الشاوی مدرس در مسجد الحرام و مرکز علمی عربستان سعودی
شیخ محمد بن علی البیز مدرس مرکز علمی عربستان سعودی.
شیخ بهجت البیطار مدرس فی مرکز علمی عربستان سعودی.
شیخ تقی الدین الهلالی مدرس در مسجد الحرام و مرکز علمی عربستان سعودی
شیخ حسن عرب مدرس مدرسه ی الفخریة.
شیخ محمد إسحاق القاری مدیر مدرسه ی الفخریة و مدرس در آن.

مهمترین فعالیتها و مسئولیتهای شیخ عبدالله خیاط :

طی حکمای در سال 1346 هـ ق ایشان بعنوان امام مسجدالحرام تعیین شدند که شیخ عبدالظاهر ابوالسمح را در نماز تراویح یاری می داد، اما نماز قیام را خود به تنهایی می خواند.
در هجده محرم سال 1347 هـ ق طی حکمی وی بعنوان عضو هیئت امر به معروف و نهی از منکر تعیین شدند.
براساس حکم مدیر معارف در دوازدهم صفر سال 1352 هـ ق ایشان بعنوان مدرس در مدرسه فیصلیه در مکه مکرمه تعیین شدند.
ملک عبدالعزیز بنیانگذار حکومت عربستان سعودی او را برگزید تا مربی فرزندانش باشد، لهذا طی حکمی او را بعنوان مدیر مدرسه امراء انتخاب نمود و تا زمان وفات ملک عبدالعزیز در سال 1373 هـ ق در این مهم مشغول فعالیت بود.
در هفت ربیع الثانی به حجاز منتقل شده و بعنوان مشاور آموزش مشغول خدمت شد.
در سال 1375 هـ ق مدیریت دانشکده شریعت مکه به ایشان واگذار شد و تا سال 1377 هـ ق در این مهم فعالیت می کرد.
در سال 1376 هـ ق مسئولیت نظارت آموزشی به ایشان واگذار شد.
در سال 1373 هـ ق طی حکمی ایشان بعنوان امام وخطیب مسجدالحرام منصوب شدندو تا سال 1404 هـ ق به این مهم مشغول بود تا اینکه پس از آن از پادشاه درخواست نمود تا به علت مشکلات بیماری با استعفای وی موافت کند.
طی حکمی ایشان بعنوان رئیس دانشگاه اسلامی مدینه منوره انتخاب شدند که وی را شیخ محمد بن ابراهیم آل الشیخ مفتی اعظم عربستان سعودی برگزیده بودن، امام ایشان بعلت مشکلات بیماری از پذیرفتن این منصب امتناع ورزیدند.
در بیست و هفت ذوالقعده بر اساس حکم وزارت معارف وی بعنوان عضو اداری دانشکده های شریعت و تربیت برگزیده شدند.
نیز بعنوان رئیس مجلس اداره ی دارالحدیث مکه و عضو کمیته فرهنگی رابطة العالم الاسلامی تعیین شدند.
در بیست و هفت جمادی الاولی سال 1364 هـ ق بعنوان عضو کمیته بررسی چگونگی تحصیلات عالی در عربستان تعیین شدند.
بر اساس حکم وزارت معارف در سیزدهم شوال سال 1384 هـ ق بعنوان نماینده وزارت معارف در کنفرانس های رابطة العالم الاسلامی تعیین شدند.
طی حکمی در هشتم رجب سال 1391 هـ ق وی بعنوان عضو هیئت کبار علما منصوب شدند.
در سال 1393 هـ ق به عضویت مجمع فقه اسلامی که تابع رابطة العالم الاسلامی می باشد در آمدند.
طی حکمی در هجدهم جمادی الآخر سال 1391 هـ ق از فعالیتهی دولتی بازنشسته شدند.

تالیفات شیخ عبدالله خیاط :

1.التفسیر المیسّر (ثلاثة أجزاء).
2.الخطب فی المسجد الحرام (ستة أجزاء).
3.دلیل المسلم فی الاعتقاد، على ضوء الكتاب والسنة.
4.اعتقاد السلف.
5.ما یجب أن یعرفه المسلم عن دینه.
6.حِكم وأحكام من السیرة النبویة.
7.تأملات فی دروب الحق و الباطل.
8.صحائف مطویة.
9.لمحات من الماضی.
10.الفضائل الثلاث.
11.الرواد الثلاث.
12.على درب الخیر.
13.الربا فی ضوء الكتاب والسنة.
14.الحدود فی الإسلام على ضوء الكتاب والسنة.
15.تحفة المسافر ( أحكام الصلاة و الصیام و الإحرام فی الطائرة).
16.البراءة من المشركین.
17.قصة الإیمان.
18.شخصیات إسلامیة.
19.المصدر الثانی للتشریع الإسلامی.
20.عندما ینعكس الوضع.
21.قال لی محدثی.
22.التربیة الاجتماعیة فی الإسلام.
23.الخلیفة الموهوب.
24.مبادىء السیرة النبویة.
25.دروس من التربیة الإسلامیة.
26.حركة الإصلاح الدینی فی القرن الثانی عشر.
شیخ عبدالله خیاط علاوه بر موارد مذکور، مشارکت های گسترده ای در رسانه های جمعی داشت.

وفات شیخ عبدالله خیاط :

وی صبح روز یکشنبه هفتم ماه شعبان 1415 هـ ق پس از عمری تلاش در راستای دعوت و خدمت به مسلمین دار فانی را وداع گفتند، که جمعیتی بسیار انبوه در تشییع جنازه ی وی به هم رساندند که پیشگام همه آنها امراء و علماء و وزراء متفکرین و فرهنگیان بودند.

عبدالله خیاط

بیوگرافی