سوره نحل با صدای علی حذیفی

  • جهت دانلود فایل مورد نظر بر روی جعبه سبز رنگ کلیک کنید
  • در صفحه جدید بعد از 5 ثانیه بر روی دکمه "مشاهده لینک دانلود فایل" کلیک کنید
  • جهت گوش دادن آنلاین به فایل مورد نظر جعبه قرمز رنگ را پلی فرمائید.
  • در صورت خراب بودن لینک دانلود و یا پخش آنلاین لطفا مورد را گزارش دهید

جعبه دانلود

تعداد بازدید: 120

توضیحات سوره نحل از کتاب و تفسیر انوارالقرآن

مکی‌ است‌ و داراي ‌ 128 آيه‌ است‌.

وجه‌ تسميه: اين‌ سوره‌ به‌ سبب‌ اين‌كه‌ در آن‌ داستان‌ «نحل‌» يا زنبور عسل‌آمده‌ است، «نحل‌» ناميده‌ شده‌. همچنين‌ اين‌ سوره‌ را به‌ سبب‌ نعمت‌هايي‌ كه‌خداوند متعال‌ در آن‌ بر بندگانش‌ برشمرده‌ است، سوره‌ «نعم‌» نيز ناميده‌اند.

محور اين‌ سوره‌ همچون‌ عموم‌ سوره‌هاي‌ مكي، اثبات‌ توحيد، معاد و نبوت، بيان‌ دلايل‌ يگانگي، قدرت‌ و عظمت‌ حق‌ تعالي‌ و طرح‌ شبهات‌ منكران‌ و دفع ‌آنهاست‌.

تفسیر دو آیه اول از سوره نحل:

أَتَى أَمْرُ اللّهِ فَلاَ تَسْتَعْجِلُوهُ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى عَمَّا يُشْرِكُونَ ‏(1)

«هان، امر خدا در رسيد» جمهور مفسران‌ برآنند كه‌ مراد از «امر خدا» در اين ‌آيه، روز قيامت‌ است‌. يعني‌ روز قيامت‌ خواه‌ناخواه‌ به‌ زودي‌ آمدني‌ است‌. خاطرنشان‌ مي‌شود؛ اعراب‌ عادتا به‌ امري‌ كه‌ وقوعش‌ حتمي‌ است، مي‌گويند: «آن‌ امر آمد» و از آن‌ به‌ زمان‌ گذشته‌ (ماضي‌) تعبير مي‌كنند. روايت‌ ابن‌عباس‌ رضی الله عنه در بيان‌ سبب‌ نزول‌ آيه‌ كريمه‌ نيز مؤيد قول‌ اين‌ گروه‌ از مفسران‌ است: «چون‌ جمله (أَتَى أَمْرُ اللّهِ) نازل‌ شد، اصحاب‌ رسول‌ خدا‌‌ صلّی الله علیه و آله و سلّم سراسيمه‌ از جا برخاستند، همان ‌بود كه(فَلاَ تَسْتَعْجِلُوهُ) : (آن‌ رابه‌ شتاب‌ طلب‌ نكنيد) نازل‌ شد، در اين‌ هنگام ‌اصحاب‌ نشستند و آرام‌ گرفتند». به‌قولي: مراد از «امر خدا»، بعثت‌ حضرت ‌محمد‌ صلّی الله علیه و آله وسلّم است‌. به‌قولي‌ ديگر: مراد از آن، فرودآوردن‌ عذاب‌ خداوند جلّ جلاله برمشركان‌ است‌ «پس‌ آن‌ را به‌شتاب‌ طلب‌ نكنيد» يعني: فرارسيدن‌ قيامت‌ يا عذاب‌ را قبل‌ از وقت‌ مقرر آن‌ درخواست‌ نكنيد. كفار به‌ انگيزه‌ تمسخر و تكذيب‌ هشدارها و وعده‌هاي‌ الهي‌ در برپايي‌ قيامت‌ يا نزول‌ عذاب، آنها را به‌ شتاب‌ مي‌طلبيدند «او منزه‌ و فراتر است‌ از آنچه‌ با وي‌ شريك‌ مقرر مي‌كنند» يعني: خداي‌ سبحان‌ منزه‌ و برتر است‌ از شرك‌آوري‌ آنان، يا از اين‌كه‌ شريكي‌ داشته‌ باشد. البته‌ شتابزدگي‌آنان‌ در نزول‌ عذاب‌ كه‌ برخاسته‌ از استهزا و تكذيبشان‌ است، نيز دلالت‌ برآن‌ داردكه‌ اين‌ كارشان‌ از شرك‌ است‌ زيرا اگر آنها خداي‌ عزوجل‌ را به‌ يگانگي‌ مي‌شناختند، تماما تسليم‌ وي‌ مي‌شدند و عذاب‌ را از سر انكار و استهزاء به‌شتاب ‌نمي‌طلبيدند.

يُنَزِّلُ الْمَلآئِكَةَ بِالْرُّوحِ مِنْ أَمْرِهِ عَلَى مَن يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ أَنْ أَنذِرُواْ أَنَّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ أَنَاْ فَاتَّقُونِ ‏(2)

«فرشتگان‌ را با روح‌» يعني: با وحي‌، يا با قرآن‌ كه‌ از وحي‌ است‌ «به‌ امر خويش‌ بر هر كس‌ از بندگانش‌ كه‌ بخواهد فرود مي‌آورد» يعني: خداوند جلّ جلاله انبياي‌ خود را به‌ وحي‌ خويش‌ كه‌ فرشتگانش‌ آن‌ را به‌ ايشان‌ فرود مي‌آورند، مخصوص‌ساخته‌ است‌. از وحي‌ به‌ «روح‌» تعبير نمود زيرا وحي‌ دلهاي‌ مرده‌ را زنده ‌مي‌گرداند چنان‌كه‌ روح، بدنهاي‌ مرده‌ را زنده‌ مي‌كند. مضمون‌ اين‌ وحي‌ الهي‌ اين ‌است: «كه‌ بيم‌ دهيد» يعني: مردم‌ را آگاه‌ كنيد و به‌ آنان‌ اعلام‌ كنيد «كه‌ معبودي‌جز من‌ نيست‌» يعني: آنان‌ را به‌ توحيد و يكتاپرستي‌ام‌ دستور دهيد و اين‌ وحدانيتم ‌را همراه‌ با بيم‌دهي‌ به‌ آنان‌ اعلام‌ كنيد. پس‌ توحيد، محور دعوت‌ همه ‌پيامبران علیهم السلام است‌ «پس، از من‌ پروا كنيد» اي‌ بندگان‌ من‌! اين‌ هشداري‌ است‌ به‌آنان‌ كه‌ مبادا به‌ وي‌ شرك‌ آورند.

سوره نحل

توضیحات سوره

بیوگرافی و زندگی نامه شیخ علی بن عبدالرحمن حذیفی

 

شیخ علی بن عبدالرحمن الحذیفی در روستای قرن در استان العوامر در سال 1366 هجری قمری متولد شد. تعلیمات ابتدایی خود را در همان روستا شروع نمود و قرآن را زیر نظر شیخ محمد بن ابراهیم الحذیفی ختم کرد و همزمان به حفظ بعضی از جزء های قرآن پرداخت.

 

اصل یادگیری های ایشان به دانشگاه شریعت ریاض در سال 1388 هجری قمری بر میگردد و در سال 1392 هجری قمری از این دانشگاه فارغ التحصیل شد. همچنین در سال 1395 هجری قمری مدرک لیسانس خود را از دانشگاه الازهر مصر دریافت نمود، و همچنین با پایان نامه ای تحت عنوان ” طرائق الحكم المختلفة في الشريعة الإسلامية دراسة مقارنة بين المذاهب الإسلامية ”  توانست مدرک دکتری خود را نیز دریافت کند.

 

از سال 1397 هجری قمری در دانشگاه اسلامی مدینه مشغول به کار و تدریس شد و امامت و خطابت مسجد قبا نیز به ایشان واگذار شد، و سپس به امام و خطیب مسجد نبوی در سال 1399 هجری قمری منصوب شد، و تا سال 1418 در این منصب باقی ماند.

 

شیخ علی حذیفی اجازه قرائت های دهگانه را از تعداد کثیری از قراء برجسته عربستان سعودی دریافت کرد و به یکی از مشهورتین قاریان قرآن در جهان اسلام تبدیل گشت.

 

علی حذیفی

بیوگرافی