سوره کهف با صدای عبدالله خیاط

  • جهت دانلود فایل مورد نظر بر روی جعبه سبز رنگ کلیک کنید
  • در صفحه جدید بعد از 5 ثانیه بر روی دکمه "مشاهده لینک دانلود فایل" کلیک کنید
  • جهت گوش دادن آنلاین به فایل مورد نظر جعبه قرمز رنگ را پلی فرمائید.
  • در صورت خراب بودن لینک دانلود و یا پخش آنلاین لطفا مورد را گزارش دهید

جعبه دانلود

تعداد بازدید: 151

توضیحات سوره کهف از کتاب و تفسیر انوارالقرآن

سوره کهف مکی‌ است‌ و داراي (110) آيه‌ است‌.

وجه‌ تسميه‌ سوره کهف : سبب‌ نامگذاري‌ آن‌ به ‌«كهف‌» بيان‌ داستان‌ شگفت‌انگيز اصحاب‌ كهف‌ (ياران‌ غار) در آن‌ است‌.

در فضيلت‌ اين‌ سوره‌ احاديثي‌ روايت‌ شده‌ است‌؛ از آن‌ جمله‌ اين‌ حديث‌ شريف ‌است‌: «هر كس‌ ده‌ آيه‌ اول‌ از سوره‌ كهف‌ را حفظ كند ـ در روايت‌ ديگري‌ آمده‌ است‌ ـ هر كس‌ ده‌ آيه‌ اخير از سوره‌ كهف‌ را بخواند ـ در روايت‌ ديگري‌ آمده‌است‌ ـ هر كس‌ ده‌ آيه‌ از سوره‌ كهف‌ را بخواند، از فتنه‌ دجال‌ ايمن‌ مي‌ماند». سنت‌ اين‌ است‌ كه‌ انسان‌ سوره‌ «كهف‌» را در روز و شب‌ جمعه‌ تلاوت‌ كند زيرا در حديث‌ شريف‌ به‌ روايت‌ انس‌ رضی الله عنه از رسول‌ خدا صلی الله علیه و آله وسلم آمده‌ است‌ كه‌ فرمودند: «هركس‌ سوره‌ كهف‌ را در روز جمعه‌ بخواند، اين‌ سوره‌ فاصله‌ هر دو جمعه‌ را براي‌ او از نور روشن‌ مي‌كند». در روايتي‌ ديگر آمده‌ است‌: «هر كس‌ كهف‌ را در شب ‌جمعه‌ بخواند، اين‌ سوره‌ بين‌ او تا خانه‌ كعبه‌ را از نور روشن‌ مي‌كند».

استاد سيدابوالحسن‌ ندوي رحمه الله در كتابش‌«تأملات‌ في‌ سورة الكهف‌» مي‌گويد: «تمام‌ اين‌ سوره‌ كريمه‌ را پيرو و پيرامون‌ يك‌ موضوع‌ يافتم‌ كه‌ مي‌توانم‌ عنوان‌ آن‌را بگذارم‌: (از ايمان‌ تا ماديت‌)، من‌ از اين‌ فتح‌ بر خود باليدم‌ و با آن‌ بعد ديگري‌ از اعجاز قرآن‌ كريم‌ و نبوت‌ محمد‌ صلّی الله علیه و آله و سلّم برايم‌ روشن‌ شد زيرا تا آن‌ وقت ‌نمي‌دانستم‌؛ كتابي‌ كه‌ در قرن‌ ششم‌ مسيحي‌ نازل‌ شده‌ است‌، مي‌تواند تصويري ‌روشن‌ و راستين‌ از مدنيت‌ مادي‌ قرن‌ حاضر را ارائه‌ كند».

محمدبن‌اسحق‌ در بيان‌ سبب‌ نزول‌ اين‌ سوره‌ كريمه‌ از ابن‌عباس رضی الله عنه روايت ‌مي‌كند كه‌ فرمود: قريش‌ نضربن‌حارث‌ و عقبه‌بن‌ابي‌ معيط را نزد دانشمندان‌ يهود در مدينه‌ فرستاده‌ و به‌ آنان‌ گفتند: از يهوديان‌ درباره‌ محمد سؤال‌ كرده‌ و اوصاف ‌و سخنان‌ وي‌ را برايشان‌ نقل‌ كنيد زيرا آنان‌ اهل‌ كتاب‌ پيشين‌ هستند و در باره انبيا علیهم السلام چنان‌ آگاهي‌اي‌ دارند كه‌ ما از آن‌ بي‌بهره‌ايم‌. آن‌ دو به‌ مدينه‌ آمدند وموضوع‌ را با دانشمندان‌ يهود در ميان‌ گذاشتند، يهوديان‌ به‌ آنان‌ گفتند: از محمد درباره‌ سه‌ چيز ذيل‌ سؤال‌ كنيد پس‌ اگر شما را از آنها خبر داد، او پيامبر مرسل ‌است‌ و در غير آن‌ او مردي‌ مفتري‌ و دروغگوست‌ و خود دانيد كه‌ با او چه ‌مي‌كنيد:

1 ـ از او راجع‌ به‌ داستان‌ جواناني‌ سؤال‌ كنيد كه‌ در عصرهاي‌ اوليه‌ گذشته‌اند، بپرسيد كه‌ داستانشان‌ چگونه‌ بوده‌ است‌؟ زيرا آنها داستان‌ شگفتي‌ دارند.

2 ـ از او راجع‌ به‌ مرد گردشگري‌ كه‌ مشرق‌ها و مغربهاي‌ زمين‌ را درنورديد بپرسيد كه‌ اخبار وي‌ چگونه‌ بوده‌ است‌؟

3 ـ از او درباره‌ روح‌ بپرسيد كه‌ روح‌ چيست‌؟ پس‌ اگر به‌ شما از اين‌ سه‌ موضوع ‌خبر داد، او به‌ حق‌ فرستاده‌ خدا جلّ جلاله  است‌.

نضر و عقبه‌ به‌ مكه‌ برگشتند و به‌ قريش‌ گفتند: اي‌ گروه‌ قريش‌! در حقيقت ‌برايتان‌ چيزي‌ آورده‌ايم‌ كه‌ ميان‌ شما و محمد فيصله‌كن‌ است‌. آن‌گاه‌ سخنان‌ يهود را با آنان‌ در ميان‌ گذاشتند. رؤساي‌ قريش‌ بعد از شنيدن‌ گزارش‌ فرستادگان‌ خود، نزد رسول‌ خدا صلی الله علیه و آله وسلم آمدند و گفتند: اي‌ محمد! ما را از اين‌ سه‌ موضوع‌ خبر ده‌! وآن‌ سه‌ سؤال‌ را مطرح‌ كردند. رسول‌ خدا صلی الله علیه و آله وسلم بي‌آن‌كه‌ استثنا كنند (يعني‌ ان‌شاءالله بگويند)، به‌ آنان‌ فرمودند: «فردا شما را از آنچه‌ سؤال‌ كرديد، خبر مي‌دهم‌». قريش‌ برگشتند اما رسول‌ خدا صلی الله علیه و آله وسلم پانزده‌ روز منتظر وحي‌ باقي‌ ماندند وخداوند متعال‌ برايشان‌ در اين‌باره‌ وحيي‌ نفرستاد، به‌ علاوه‌ جبرئيل‌علیه السلام  نيز نزدشان ‌نيامد تا آن‌كه‌ در مكه‌ غلغله‌ افتاد كه‌: محمد به‌ ما «فردا» را وعده‌ داد و امروز پانزده‌ روز از آن‌ وعده‌اش‌ گذشته‌ و هيچ‌ خبري‌ هم‌ از سوي‌ وي‌ نيست‌! رسول‌ خدا صلی الله علیه و آله وسلم از درنگ‌ وحي‌ سخت‌ اندوهناك‌ شدند و سخنان‌ مشركان‌ مكه‌ برايشان‌ دشوار آمد. سپس‌ جبرئيل‌علیه السلام  از سوي‌ خداي‌ عزوجل‌ سوره‌ «كهف‌» را برايشان‌ فرود آورد كه‌ در آن‌، ضمن‌ اين‌كه‌ پروردگار متعال‌ پيامبر خويش‌ را از اندوهگين‌شدن‌ بر كفر كفار برحذر مي‌دارد، داستان‌ جوانان‌ كهف‌، داستان‌ مرد گردشگر (ذوالقرنين‌) و داستان‌ خضر و موسي‌ علیهماالسلام را نيز در آن‌ بيان‌ مي‌كند و از روح‌ هم‌ كه‌ در سوره ‌«اسراء» پاسخ‌ داد.

سوره کهف

سوره کهف

سوره کهف

توضیحات سوره

بیوگرافی و زندگینامه شیخ عبدالله خیاط

ایشان ابوعبدالرحمن عبدالله بن عبدالغنی بن محمد بن عبدالغنی خیاط می باشند، که نسبش به قبیله بنی قضاعة می رسد که برخی از فروع آن از سرزمین حجاز هجرت نموده و در شام سکنی گزیدند، سپس اجدادش در قرن دوازدهم هجری به حجاز بازگشتند.

ولادت شیخ عبدالله خیاط :

شیخ عبدالله خیاط در 29 ماه شوال سال 1326 هـ ق در مکه مکرمه دیده به جهان گشود و در خانواده ای دیندار رشد نمود، پدر بزرگوارشان انسان خردمندی بود که اهتمام بسیاری به فقه حنفی، تفسیر و حدیث می داد.

کسب دانش شیخ عبدالله خیاط :

تحصیلات ابتدایی خود را در مدرسه خیاط در مکه مکرمه گذراند، و در زمان حکومت بنی هاشم بر حجاز موفق شد دوره دبیرستان را در مدرسه راقیه به پایان رساند.
ایشان از علمای مسجدالحرام دانش آموخته و در مدرسه فخریه موفق به حفظ کامل قرآن کریم شدند.
پس از آن وارد مرکز علمی سعوی شده و در سال 1360 هـ ق تحصیلات خود را به پایان رساندند.

استاتید شیخ عبدالله خیاط :

شیخ عبدالله بن حسن آل الشیخ رئیس قضاة سرزمین حجاز (ده سال همراه و ملازم ایشان بود).
شیخ عبدالظاهر محمد أبو السمح إمام وخطیب مسجد الحرام و مدرس در آن.
شیخ محمد عبدالرزاق حمزة إمام وخطیب مسجد النبوی و مدرس در آن.
شیخ أبو بكر خوقیر مدرس در مسجد الحرام.
شیخ عبید الله السندی مدرس در مسجد الحرام.
شیخ سلیمان الحمدان مدرس در مسجد الحرام
شیخ محمد حامد الفقی مدرس در مسجد الحرام
شیخ المحدث مظهر حسین مدرس در مسجد الحرام
شیخ إبراهیم الشوری مدیر مرکز علمی عربستان سعودی
شیخ محمد عثمان الشاوی مدرس در مسجد الحرام و مرکز علمی عربستان سعودی
شیخ محمد بن علی البیز مدرس مرکز علمی عربستان سعودی.
شیخ بهجت البیطار مدرس فی مرکز علمی عربستان سعودی.
شیخ تقی الدین الهلالی مدرس در مسجد الحرام و مرکز علمی عربستان سعودی
شیخ حسن عرب مدرس مدرسه ی الفخریة.
شیخ محمد إسحاق القاری مدیر مدرسه ی الفخریة و مدرس در آن.

مهمترین فعالیتها و مسئولیتهای شیخ عبدالله خیاط :

طی حکمای در سال 1346 هـ ق ایشان بعنوان امام مسجدالحرام تعیین شدند که شیخ عبدالظاهر ابوالسمح را در نماز تراویح یاری می داد، اما نماز قیام را خود به تنهایی می خواند.
در هجده محرم سال 1347 هـ ق طی حکمی وی بعنوان عضو هیئت امر به معروف و نهی از منکر تعیین شدند.
براساس حکم مدیر معارف در دوازدهم صفر سال 1352 هـ ق ایشان بعنوان مدرس در مدرسه فیصلیه در مکه مکرمه تعیین شدند.
ملک عبدالعزیز بنیانگذار حکومت عربستان سعودی او را برگزید تا مربی فرزندانش باشد، لهذا طی حکمی او را بعنوان مدیر مدرسه امراء انتخاب نمود و تا زمان وفات ملک عبدالعزیز در سال 1373 هـ ق در این مهم مشغول فعالیت بود.
در هفت ربیع الثانی به حجاز منتقل شده و بعنوان مشاور آموزش مشغول خدمت شد.
در سال 1375 هـ ق مدیریت دانشکده شریعت مکه به ایشان واگذار شد و تا سال 1377 هـ ق در این مهم فعالیت می کرد.
در سال 1376 هـ ق مسئولیت نظارت آموزشی به ایشان واگذار شد.
در سال 1373 هـ ق طی حکمی ایشان بعنوان امام وخطیب مسجدالحرام منصوب شدندو تا سال 1404 هـ ق به این مهم مشغول بود تا اینکه پس از آن از پادشاه درخواست نمود تا به علت مشکلات بیماری با استعفای وی موافت کند.
طی حکمی ایشان بعنوان رئیس دانشگاه اسلامی مدینه منوره انتخاب شدند که وی را شیخ محمد بن ابراهیم آل الشیخ مفتی اعظم عربستان سعودی برگزیده بودن، امام ایشان بعلت مشکلات بیماری از پذیرفتن این منصب امتناع ورزیدند.
در بیست و هفت ذوالقعده بر اساس حکم وزارت معارف وی بعنوان عضو اداری دانشکده های شریعت و تربیت برگزیده شدند.
نیز بعنوان رئیس مجلس اداره ی دارالحدیث مکه و عضو کمیته فرهنگی رابطة العالم الاسلامی تعیین شدند.
در بیست و هفت جمادی الاولی سال 1364 هـ ق بعنوان عضو کمیته بررسی چگونگی تحصیلات عالی در عربستان تعیین شدند.
بر اساس حکم وزارت معارف در سیزدهم شوال سال 1384 هـ ق بعنوان نماینده وزارت معارف در کنفرانس های رابطة العالم الاسلامی تعیین شدند.
طی حکمی در هشتم رجب سال 1391 هـ ق وی بعنوان عضو هیئت کبار علما منصوب شدند.
در سال 1393 هـ ق به عضویت مجمع فقه اسلامی که تابع رابطة العالم الاسلامی می باشد در آمدند.
طی حکمی در هجدهم جمادی الآخر سال 1391 هـ ق از فعالیتهی دولتی بازنشسته شدند.

تالیفات شیخ عبدالله خیاط :

1.التفسیر المیسّر (ثلاثة أجزاء).
2.الخطب فی المسجد الحرام (ستة أجزاء).
3.دلیل المسلم فی الاعتقاد، على ضوء الكتاب والسنة.
4.اعتقاد السلف.
5.ما یجب أن یعرفه المسلم عن دینه.
6.حِكم وأحكام من السیرة النبویة.
7.تأملات فی دروب الحق و الباطل.
8.صحائف مطویة.
9.لمحات من الماضی.
10.الفضائل الثلاث.
11.الرواد الثلاث.
12.على درب الخیر.
13.الربا فی ضوء الكتاب والسنة.
14.الحدود فی الإسلام على ضوء الكتاب والسنة.
15.تحفة المسافر ( أحكام الصلاة و الصیام و الإحرام فی الطائرة).
16.البراءة من المشركین.
17.قصة الإیمان.
18.شخصیات إسلامیة.
19.المصدر الثانی للتشریع الإسلامی.
20.عندما ینعكس الوضع.
21.قال لی محدثی.
22.التربیة الاجتماعیة فی الإسلام.
23.الخلیفة الموهوب.
24.مبادىء السیرة النبویة.
25.دروس من التربیة الإسلامیة.
26.حركة الإصلاح الدینی فی القرن الثانی عشر.
شیخ عبدالله خیاط علاوه بر موارد مذکور، مشارکت های گسترده ای در رسانه های جمعی داشت.

وفات شیخ عبدالله خیاط :

وی صبح روز یکشنبه هفتم ماه شعبان 1415 هـ ق پس از عمری تلاش در راستای دعوت و خدمت به مسلمین دار فانی را وداع گفتند، که جمعیتی بسیار انبوه در تشییع جنازه ی وی به هم رساندند که پیشگام همه آنها امراء و علماء و وزراء متفکرین و فرهنگیان بودند.

عبدالله خیاط

بیوگرافی